3. časť: Môže byť stres ovplyvnený aj našim stravovaním?

28.01.2021

Ako sa stravuje človek, ktorý žije v strese, vám vie odhaliť aj tento článok. Vedomé stravovanie je vlastne prvým krokom, ako k sebe v stravovaní dokonale pristupovať. Poodhaľujeme fakt, že ide vlastne iba o vedomé zakomponovanie funkčných potravín, ktoré správne regulujú stresovú reakciu. Nezabúdajme, že vďaka nášmu chrámu môžeme robiť všetko to, čo každodenne robíme!

Stres a strava. Vedomé jedenie ako exkluzívna udalosť dňa.

 

Ako sa stravuje človek, ktorý žije v dlhodobom, chronickom strese? Jedáva ako neriadená strela, nakoniec dokonca aj zabudne, že vlastne jedol a čo vôbec jedol. Alebo druhý extrém je ten, že zabúda jesť úplne, pretože sa cíti stále vypätý a to mu dodáva pocit falošnej energie. A toto vôbec nie je pre náš systém dobré. Keď sme pod stresom, jeme nekontrolovateľne a nepravidelne. Preferujeme pri tom rýchle, nezdravé a hlavne cukrom a tukom nabité jedlá, aby sme sa rýchlo a dobre zasýtili. Naše telo ale spotrebuje viac energie a tak potrebuje stále viac a viac potravy. Ak je vplyv dlhodobý, tráviaci a srdcovocievny systém sú neustále vyťažené a často to potom bývajú ľudia s cukrovkami, depresiami, slabou výkonnosťou a na liekoch. Ale dokedy? Dokedy nás telo nevyradí z funkcie úplne?

 

Naše brucho a žalúdok je náš druhý mozog. Dokáže tiež komunikovať a odpovedať na impulzy prichádzajúce zvonka. Je to taká priamejšia cesta, hovoria si, že na čo si ju predlžovať cez mozog. Táto oblasť je na stres, čo sa týka vnútorných orgánov, najviac postihovaná. Klky v črevách sa doslova scvrkávajú pod stresom a preto sa môžu cez ne ľahko von prepúšťať toxíny a odpadové látky do krvi. Peptické vredy v žalúdku si zasa stavajú svoje kráľovstvo pod vplyvom neustáleho stresu. Až to všetko môže prepuknúť do azda najobávanejšej choroby ...

Nie sú toto aspoň také malé dostatočné dôkazy k tomu, aby sme prehodnotili naše správanie k vlastnému chrámu, vďaka ktorému vlastne môžeme robiť všetko to, čo každodenne robíme?

 

Mindfulness pri jedení

Sťažujete sa, že cez ten pracovný deň nemáte ani chvíľu pre seba. Čo tak si ho teda sami urobiť práve v spolupráci s jedlom? Áno, vyzývame vás k tomu, aby ste sa vlastne vedome začali pozerať na to, čo a ako v danej chvíli vkladáte do úst. Tú hodinku zo dňa (napr. na obed) celú venujte iba vám a jedlu, zoberte to ako oddych alebo dokonca meditáciu. Úplne vylúčte mobil alebo iné rušivé veci, pretože vy si tú hodinku pre seba dopriať môžete, máte na ňu právo. Dnes je veľmi populárne zakomponovávať mindfullness do jedenia. Je to metóda, ktorá nás zachováva všímavých si všetkých zmyslových vzruchov, chutí a všetkého bez posudzovania. V úplnej pozornosti. Byť si vedomý toho, že jeme a aké emócie pri tom máme. Dôkladne pri tom treba žuť.

Zajedanie emócií alebo stresové zajedanie

Ďalšia častá vec, ktorá sa nevedome prejavuje je jedenie aj bez toho, že sme naozaj hladní. Je to zajedanie emócií rôznymi maličkosťami, ktoré máme vždy po ruke. Berieme ich do rúk nevedome vždy vtedy, keď začneme v našej mysli riešiť nejakú vec, akúkoľvek. Akoby tie emócie z tých myšlienok chceme potlačiť alebo zastaviť, alebo vyriešiť. Väčšinou sú to veci nezdravé a je lepšie sa skôr pýtať, čo by som mal vyriešiť, ako zajedať jedlom, ktoré zvyčajne maskuje naše negatívne emocionálne stavy. Skúste si to všímať, uvedomovať si a opýtať sa žalúdka, či je naozaj hladný, alebo ide znova len o pocit „niečo vnútri zajesť“.

Čo je výzva funkčných potravín?

V jednoduchosti ide o nahrádzanie nezdravých jedál a nápojov, po ktorých z dôsledku stresu cez deň siahame, za tie, ktoré ten náš stres dokážu regulovať a odstraňovať. Ak sme napríklad spomenuli emocionálne zajedanie, nebol by to až taký problém, keby sme ich zajedali ovocím, zeleninou alebo nejakými semiačkami. V prvej sérií o strese a starnutí sme spomínali oxidačný stres a ako funguje. Ten k sebe nevyhnutne potrebuje veľa antioxidantov z potravín, ktoré tie škodliviny odstraňujú. Zelený čaj je plný antioxidantov a obsahuje veľa teínu/kofeínu, je teda energizujúci ako káva, no zdravší. Zameňte kávu za zelený čaj alebo aspoň niektoré šálky cez ten deň. Existuje aj veľa bylinkových čajov (mäta, medovka, levanduľa), ktoré zmierňujú stres a upokojujú človeka. Desiate a olovranty jedzte tiež v pokoji a vedome si vyberajte. Napr. rôzne slané snacky sa dajú zameniť za veľmi chutné solené oriešky alebo semiačka, a sladké čokolády a keksíky sa ovocné šaláty, lyžice medu alebo kvalitné horké čokolády plné železa.

      Začnite rešpektovať vaše vlastné telo. Začnite brať každé jedenie ako exkluzívnu udalosť vášho dňa.

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.