Ako aktivita zabíja stres III.

16.09.2020

V poslednej časti našej série sa venujeme spánku. Áno, skutočne len taká „drobnosť“ ako kvalitný a dostatočný spánok je obrovskou prevenciou stresu počas celého dňa. A dodáva nám nielen uvoľnenú oddýchnutú myseľ, ale aj energiu pre všetky naše aktivity. Poďme nazrieť hlbšie, ako si jednoduchými návykmi môžeme pomôcť zvýšiť kvalitu spánku.

Nedostatok spánku je častým problémom mnohých z nás. Snažíme sa cez deň stihnúť absolútne všetko od práce, rodiny, priateľov, záujmov až zabúdame na naše základné potreby. Už len samotný nedostatok spánku je stresorom pre náš organizmus. Hneď sa cítime fyzicky slabšie, emočne nevyrovnaní a máme tendenciu k rýchlym, zdanlivo jednoduchším, neuváženým rozhodnutiam.

Základným pilierom dobrého spánku je priestor, kam sa večer uložíme. Vytvorte vo svojej spálni estetické prostredie, ktoré podporuje spánok. To v preklade znamená tiché, pokojné farby a žiaden neporiadok! Dokonca aj fotografie by mali byť umiestnené radšej v inej miestnosti. Jeden dekoratér odporučil, aby rodinné fotografie boli mimo spálne pretože „nepotrebujeme všetku tú energiu so sebou, keď chceme spať“. Zároveň je dôležité vytvoriť úplné ticho a tmu v miestnosti. A samozrejme, všetky technológie ako televízia či telefón nemajú v spálni svoje miesto.

Ak už máte svoju dokonalú spánkovú miestnosť, spomeňte si ešte pri tretej káve poobede, či náhodou tá dávka kofeínu nie je už na vás v popoludňajšej hodine priveľa. A možno vás nepoteším, ale aj alkoholu je ideálne sa vyhnúť. Môže síce pomôcť  zaspať, ale spánok je prerušovaný a nekvalitný. Asi sme si to už každý zažili, však?

Predstavím vám 3 skvelé osobné návyky, ktoré môžete zaradiť do každodennej rutiny a zlepšiť tak svoj spánok:

  1. Precvičujte pravidelné spánkové rytmy - choďte spať a vstávajte každý deň v rovnakom čase. Znie to až banálne, ale táto múdrosť z čias našich starých mám, keď sa prispôsobovali a vstávali či líhali „so slnkom“, má veľa pozitívnych účinkov. Skúste si nastaviť rytmus, ktorý vám vyhovuje – a držte sa ho aspoň týždeň.
  2. Pred spánkom si doprajte masáž, strečing alebo horúci soľný či aromaterapeutický kúpeľ. Zvýšenie telesnej teploty pred spaním pomáha navodiť spánok. Horúci kúpeľ uvoľňuje svaly a znižuje fyzické napätie. Takto je vaše telo dokonale pripravené plne regenerovať počas spánkových hodín.
  3. Využite poslednú hodinu pred spánkom ako „kľudnú hodinku“. V tomto čase už vypnite počítač, televíziu aj všetky ostatné technické vymoženosti. A vychutnajte si svoj čas. Okrem odporúčaní z bodu 2, si napríklad skúste zaviesť niečo ako denník. Vypíšte svoje starosti, napíšte, čo vám spôsobuje úzkosť, a naplánujte si, čo môžete urobiť ďalší deň, aby ste svoje starosti a obavy zmenšili. Cieľom je vyprázdniť hlavu, aby ste v nej viac nedržali tie úzkosti. A keď ste hotoví, prejdite na zoznam vďačnosti. Za čo ste vďační v tento deň? Čo dopadlo dobre, čo môžete osláviť, čo na sebe oceňujete? A to je skvelý prechod k mentálnemu uvoľneniu, ktoré potrebujete a zaslúžite si, aby ste mohli mať pokojný  a hlboký spánok.

Ak je pre vás celá hodina pred spaním priveľa, je dôležité aspoň začať. Nastavte si prvé dni 20 minútový kľud. Som presvedčená, že oceníte benefity tohto kvalitného času pred spánkom. A postupne prejdite na pol hodinu, štyridsať minút. Strhnite k tomuto návrhu aj svojho partnera, partnerku...a vylepšíte nielen svoj vnútorný pokoj, ale aj vaše vzťahy.

Tak čo? Ktorý návyk vyskúšate tento týždeň? ;)

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.