Ako ovládnuť svoj strach a stres?

31.03.2020

„Strach je iba momentálna emócia. Ak od toho teraz upustím, neskôr sa budem cítiť ešte horšie.“ (Sherry)

  .... povedala sama sebe v ozajstnej situácií. Základnou emóciu úzkosti je strach. Základnou emóciou depresie je smútok a ak sa k nim pridá aj stres, hlavne chronický, človek si koleduje o poriadnu dávku psychickej nepohody a tak aj choroby. Cítite to aj sami, keď Vám hlavou víri nespočetné množstvo myšlienok, ktoré doslova zhadzujú Vaše ozajstné kreatívne Ja. Zostávate oklieštený neviditeľnými múrmi, ktoré Vás nechcú pustiť ďalej, aj keď viete, že tam za nimi sa to dá a môže to byť skvelé.

Tie múry nazývané strach sme si vytvorili len sami. Limitujú, brzdia a dokážu pokaziť aj tie najveľkolepejšie nápady, ktoré v sebe nosíte. Pramenia väčšinou z detstva a zo skúseností, ktoré ste v živote nabrali a teda ovládajú Vaše myslenie. Niektoré strachy môžu byť však dobré, dávajú výstražný prst, ktorý Vás varuje pred niečím naozaj dôležitým. Ale väčšinou to v našich hlavách víri úplne neproduktívnymi obavami. Uvedomiť si, aké sú momentálne tie Vaše, si viete aj sami. Rovnako, tak ako ste si sami múry postavali, viete si ich aj sami zbúrať. Mimo základných rád, ktoré Vám odporučím, je dobré si vypočuť aj webinár Zvládnutie stresov a strachov, ktorý Vám bližšie ozrejmí, ako sa dostať do pohody a hravo odolávať vlastným neefektívnym konštruktom myslení.

Stres je len ďalšou odpoveďou organizmu na blížiace sa nebezpečenstvo, „stretnutie s predátorom“, od ktorého by sme najradšej utiekli, no treba ho zahnať a zvládnuť tak túto záťaž. Akosi sa tých záťaží kopí na človeka deň čo deň viac a viac tým, ako sa spoločnosť zrýchľuje. Preto je dobré využívať a trénovať techniku všímavosti (mindfulness). Ide o stav mysle v prítomnom okamihu, kedy máte Vašu myseľ, to, kam ju chcete smerovať, pod Vašou kontrolou. Ste si viac vedomý vašich emócií a otvárajú sa dvere do nového pozitívnejšieho náhľadu. Uvedomíte si tak kto naozaj ste, aké úžasné silné stránky máte. Dostanete sa takto k uvedomeniu, že strach je väčšinou len starý blok z toho, aký program Vám vložili rodičia, a ktorý už teraz nemusí fungovať. Môžete sa s ním kľudne aj porozprávať a pýtať sa samých seba, čo robiť, aby zmizol. Telo Vám vždy odpovie. Hlavne strachom a stresom netreba klásť odpor. Osobne som sa ich naučila najprv prijať, potom sa začnú sa pomaly rozpúšťať.

Transformačné organizačné zmeny vo firme sú niekedy nevyhnutné a môžu byť zdrojom značného stresu. Brit Robinson (2005) na základe výskumu z vládneho oddelenia si uvedomil, že základné odpovede zamestnancov na stres, ktorý vyvrcholil práve kvôli organizačnej zmene boli: zvýšená pracovná vyťaženosť, neistota, interpersonálne konflikty, vnímaná nespravodlivosť a strata. Na základe tohto navrhol model 4 copingových (zvládacích) typov: zvládanie zamerané na úlohy, zvládanie emócií, kognitívne zvládanie a vyhľadávanie sociálnej opory, ktorý by mohol zodpovedať za proces vyrovnávania sa so stresormi organizačných zmien vo firme.

Ďalšia americká štúdia (Ashford, 1988) riešila podobný transitný problém v mobilnej spoločnosti, ktorá uviedla, že vnímané strachy a neistota boli úzko spojené so stresom u zamestnancov. Zistili, že práve pocity osobnej kontroly nad situáciou a schopnosť tolerovať neistotu sa odráža v nižšom strese, kdežto pokusy štruktúrovať situáciu  získavaním neustálych informácií a spätných väzieb buď neovplyvnili, alebo zvýšili miery stresu.

Ak opakovane, veľmi často a bez záujmu robíte činnosti, ktoré Vás už nenapĺňajú a viete, že je za tým iba strach pustiť sa do toho, čo naozaj chcete robiť, vyhorenie Vás neminie. Zdroj energie je limitovaný. Sebaregulácia je evolučne vyvinutá schopnosť voliť si a napĺňať vybrané ciele. Od predchádzajúcich volieb, ktoré sme absolvovali a vynaložil energiu závisí, koľko máme energie. Ego sa predchádzajúcimi námahami takto ľahko vyčerpáva a klesá schopnosť sebaregulácie. Ego sa časom regeneruje, ale nemá čas  a schopnosť sa tak rýchlo regenerovať, keď robíme stále vkuse tú istú činnosť dlho. Preto nemusíme vládať, stávame sa pasívnejší, stres z dokončenia už nenaplňujúcich úloh sa tak nabaľuje, a preto je dôležitá psychohygiena. Široká obmena zážitkov a emócií z nich je nevyhnutná.

Takže stresy a strachy vyslovene nesvedčia obyčajnému človeku a ani Vášmu biznisu a zamestnancom. Power Coaching a ich lektori Silvia Langermann a Tomáš Langermann, sa práveže vyznajú v ovládaní týchto nepríjemných emócií a dokážu Vás naučiť veľa ďalších techník k väčšej pohode.

Mária Mancová, Power Coaching

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.