Ako zanechať dobrý prvý dojem?

13.03.2020

,,Nikdy nedostaneš druhú šancu zanechať prvý dojem.‘‘ Prvý dojem je skutočne dôležitý a máte iba jeden pokus, aby ste ho zanechali najlepší, aký viete.


Napriek tomu, že sa mnohé štúdie nezhodujú na jednom konkrétnom čísle – všetky potvrdili fakt, že na zapôsobenie máte menej ako 30 sekúnd. Prieskumy o prvom dojme ukázali, že ľudia si vytvárajú názor podľa hovoreného slova, výrazu tváre, ale predovšetkým podľa reči tela, ktorá tvorí až 58% z celkovej správy, ktorú komunikujeme. Samotné slovo, ktoré hovoríme, tvorí iba 7%, avšak 35% pozornosti spadá na to, akým tónom slovo hovoríme a intonáciu. Niektoré štúdie dokonca tvrdia, že máte iba 7 sekúnd, než dotyčný na vás vydá rozsudok. To znamená, že za 7 sekúnd musíte zvládnuť všetko potrebné, aby bol váš prvý dojem pozitívny. Ako to všetko dokázať, aby sme zanechali pozitívny prvý dojem?

Pozrime sa na to...koučka a psychologička Silvia Langermann poskytuje 7 rád, ktoré vám napomôžu zanechať skvelý prvý dojem.

1. Zapôsobte výzorom.

Spôsob, akým sa prezentujete, začína s výzorom - oblečením. Poznajte vhodný spôsob obliekania. Ak sa chystáte na pracovný pohovor, zamyslite sa nad typom spoločnosti, ku ktorej sa na pohovor chystáte. Startupy majú zvyčajne uvoľnenejší odevný kódex, zatiaľ čo podnikové firmy si zvyčajne vyžadujú obchodné príležitosti. Ak si nie ste istí, obchodné príležitosti sú vždy vhodnou voľbou. Nemusíte míňať veľa peňazí ani chodiť nakupovať úplne nový šatník. Dôležité je, že vaše oblečenie dobre padne a nie je pokrčené. Taktiež, pokiaľ sa v ňom necítite pohodlne, bude to na vás vidieť. Investujte tiež do tašky alebo batohu vhodného na prácu. Pokiaľ ide o topánky, musia byť u mužov aj žien jednoducho profesionálne. Spravidla sa neodporúčajú šaty s odhalenými plecami alebo odevy, ktoré sú vrecovité. Ak máte pochybnosti, choďte s čiernymi nohavicami a blúzkou spárovanou s konzervatívnou obuvou a jednoduchou taškou.

2. Vzbuďte dôveru vo svoju reč tela.

 

Vaša reč tela hovorí veľmi „hlasno“. Môže vám skutočne napomôcť, ba dokonca naopak, uškodiť. Keď ste nervózni, často sa to prejavuje práve tým, ako stojíte alebo čo robíte s rukami. To isté platí, aj keď ste si sebaistí. Priamym postojom a očným kontaktom prejavíte dôveru. Medzi ďalšie základy komunikácie patrí podávanie rúk, najmä vtedy ak sa zoznamuje s novou osobou. Tu je potrebné dávať si pozor na stisk. Ak je stisk príliš silný, pôsobíte až príliš sebaisto. Ak je slabý, pôsobíte, ako keby vám na danej osobe vôbec nezáležalo. Stisk nesmie pôsobiť nadradene ani podradene. Musí byť tak akurát. Okrem toho nezabúdajte darovať úsmev. Pokiaľ sa pri prvom stretnutí usmievate, máte omnoho väčšiu šancu zanechať dobrý dojem. Ak potrebujete zvýšiť dôveru pred pracovným pohovorom, prezentáciou alebo veľkým stretnutím, chopte sa moci. Tu môžeme spomenúť ideálny postoj – ruky po bokoch, nohy v tvare V, chrbát a plecia vyrovnané a bradu mierne na hor. Skúste to len na pár okamohov, premýšľajte o tom, ako ste si sebaistí a uvidíte, ako rýchlo si vhodnú reč tela osvojíte. Pozor treba dávať aj na gestikuláciu, mimiku, pohyby hlavy. Všetko z tohto určuje, ako vás druhá osoba vníma, či vidí váš záujem alebo nie a aký dojem zanecháte.

3. Uvedomte si, ako hovoríte.

Je dôležité získať si dôveru človeka už od prvého kontaktu. Hovorte zreteľne a rovnomerne. Nechcite byť príliš hlasní, ani príliš tichí, pretože by vás mohli označiť za dominujúceho alebo plachého. Taktiež ani príliš rýchlo či pomaly. Môžete tak pôsobiť rozpačito. Každý z nás má isté jazykové nedokonalosti, od regionálnych slangov po nadmerné používanie výplňových slov. Venujte zvýšenú pozornosť spôsobu, akým hovoríte, pretože slová môžu mať prvý negatívny dojem. Slangom by sa vo všeobecnosti malo predchádzať, najmä v profesionálnom prostredí, ak sa chystáme jednať s niekým, kto je nad nami. Ak používate výplňové slová, ako napríklad „um“ alebo „aaa“, budete sa zdať neistý, dokonca aj nedostatočne informovaný. Často si to neuvedomujete. Preto venujte osobitú pozornosť vyvarovaniu sa podobných slov či citoslovciam. V prípade, že potrebujete čas na zostavenie svojich myšlienok, jednoducho si spravte malú pauzu alebo zopakujte otázku.
 

4. Odložte svoj telefón.

Byť na telefóne sa vo väčšine profesionálnych prostredí rovná hrubosti. Znamená to, že sa nestaráte o to, čo sa v súčasnosti deje, a nie ste plne odhodlaní alebo angažovaní. Nezáleží na tom, či ste najlepší multi-tasker na svete a že ste vo svojom telefóne, skutočne vám to nezbavuje vašu schopnosť počúvať, keď niekto rozpráva. Vyzerá to ako hrubý a okamžite vytvára negatívny prvý dojem. Pokiaľ nepotrebujete telefón, aby na niečo poukázal, nemal by byť vo vašej ruke. Pri pracovnom pohovore by mal váš telefón zostať vo vrecku v tichosti počas celého rozhovoru. Skontrolujte si vopred, či ste nastavili tichý režim, poprípade aj bez vybrácii. Každý pohľad na telefón počas rozhovoru znižuje vaše šance na získanie zamestnania. V akomkoľvek inom profesionálnom prostredí je to jednoducho dobrá obchodná prax. Ak ste na schôdzke, byť na telefóne môže vyrušovať ostatných a naznačujete tým tímu, že nie ste plne zaviazaní k projektu.

 

5. Buďte interaktívny. 
 

Žiadny rozhovor nie je iba o jednej osobe, ale minimálne o dvoch. Preto buďte interaktívny a komunikujte s druhou osobou alebo publikom. Pýtajte sa otázky. Vyhnete sa tomu, aby bola všetka pozornosť obrátená na vás. Nie je nič horšie, ako keď sa s niekým rozprávate a je viditeľné, že vás daná osoba nevníma, napríklad si kontroluje e-maily, alebo odpisuje na správy na Facebooku počas toho, ako sa s ňou rozprávate, poprípade pozerá neprítomne do okna a ticho počas rozhovoru postrehne až po niekoľkých sekundách. Nebuďte tou osobou v rozhovore vy. Pokiaľ sa budete druhej osobe skutočne venovať, omnoho ľahšie sa vám bude komunikovať. Vnímajte všetkými zmyslami, čo sa deje, venujte svoju pozornosť a udržiavajte očný kontakt Pri rozhovore vnímajte detaily toho, čo vám je hovorené. Pristupujte k ľuďom so záujmom, lepšie si vás zapamätajú. Dokazuje to schopnosť sústrediť sa a zvýši to šance na zanechanie dobrého prvého dojmu.

6. Buďte sami sebou.
 

Dôležité je nehrať sa na niekoho, kým nie ste. Ak sa aj cítite nervózne pred začiatkom, uvedomte si, že druhá osoba je na tom pradvepodobne veľmi podobne. Pokiaľ nie ste sami sebou, necítite sa v poriadku. Podobne ako pri výzore, pokiaľ sa necítite pohodlne, bude to poznať z konverzácie, ale aj z reči vášho tela, čím negatívne ovplyvníte prvý dojem. Pokiaľ neviete odpovedať na otázku, priznajte to. Ak si viete priznať aj svoje chyby, tak vám to hrá do karát a ukazuje vyspelosť. Pokiaľ viete pochváliť aj iných ľudí okrem seba, tiež to ukazuje len dobré vlastnosti.

7. Nikdy nemeškajte!

Najdôležitejšia je dochvíľnosť. Pokiaľ máte niekoho stretnúť po prvý krát, nie je dobré meškať. Prísť neskoro vždy znamená zlý prvý dojem a je jednou z najťažších chýb, z ktorej sa dá vyliečiť. Dojem, ktorý vzbudíte je ľahkovážna osoba, neschopná prísť načas. Ak máte pochybnosti, ukážte sa radšej skôr. Byť na mieste o niečo skôr vám taktiež môže napomôcť si oddýchnuť a dostať sa do dobrého, pozitívneho ducha. Ak sa niekam náhlite, bude to vo vašej mysli a nebudete schopní venovať 100% svojej energie sústredeniu a hovoreniu s autoritou a pritiahnutiu prvého dojmu. Predstavte si, že by ste boli v opačnej situácii a mali by ste stretnúť niekoho, kto mešká. Chceli by ste danú osobu vôbec stretnúť, keby mešká viac ako 5 minút?

Ak sa chystáte na pracovný pohovor, stretnúť sa s niekým prvýkrát alebo predstaviť sa novej skupine ľudí na školení či prednáške, najbližšie vyskúšajte tieto typy a pozorujte, aký skvelý prvý dojem ste zanechali.

Autor: Fanny Bilková, Power Coaching

 

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.