Ako žiť v prítomnom okamihu a vypnúť hlavu

26.10.2020

V dnešnej rýchlej dobe asi každý dobre poznáme uponáhľaný deň, hlavu preplnenú myšlienkami, pocit zavalenia úlohami zo všetkých strán a často až nemožnosť vypnúť hlavu a vychutnať si prítomný okamih. V mysli sa vraciame k minulým zážitkom, budúcim úlohám, predstavám, informáciám...Poďme sa pozrieť, ako sa môžeme na chvíľu zastaviť a využiť silu prítomnosti aj na to, aby sme sa cítili lepšie a nakoniec aj efektívnejšie zvládli jednotlivé aktivity, ktoré máme dnes na zozname.

Keď sa na nás všetko valí a snažíme sa vyhovieť naraz aj rodine, povinnostiam doma a samozrejme pracovným povinnostiam, ľahko skĺzneme k pocitu preťaženia a vlastne nie sme schopní vykonať nič z toho poriadne. Keď nie sme svojou mysľou tu a teraz, tu a pre vec, ktorú sa pokúšame vykonať, často sa stane, že výsledok nebude aj tak uspokojujúci a všeobecne nám trvá dlhšie kým to vôbec dokončíme. Zažili ste už situáciu, keď sa večer pokúšate s láskou prečítať rozprávku dcérke na dobrú noc a pritom rozmýšľate ako už musíte ísť upratať kuchyňu, že ste ešte šéfovi neposlali ten report, čo všetko vás zas zajtra v práci čaká alebo ulietate do minulosti ku krásnej predstave oddychu a šumu mora z minulého roka v Chorvátsku? Takáto situácia je úplne bežná, v rôznych obmenách.  Nevyjde z nej však nik ako víťaz. V tomto prípade sa vám práve nepodarilo nadviazať krásne spojenie so svojim dieťatkom, vychutnať si spoločné chvíle, ktoré by vás oboch naplnili na zvládanie ďalších aj ťažších výchovných výziev J a ešte ste sa aj úplne vystresovali len myšlienkami na to čo všetko chcete a teraz to nemáte. Ako z týchto bludných kruhov von? Trénujte!

4 jednoduché stratégie ako ostať v prítomnom okamihu počas dňa:

  1. Praktizujte single-tasking...nielen v pracovných úlohách

Single-task znamená skutočne vykonávať a sústrediť sa v danom čase len na jednu jedinú aktivitu. Náš mozog tak dokáže efektívnejšie spracovať informácie a uvidíte, že nakoniec sa budete cítiť pokojnejšie a aj zoznam úloh budete postupne skracovať. Dôležité je využiť single-tasking vo všetkom, čo počas dňa robíte. Aspoň sa o to usilovať. Napríklad keď chystáte večeru, chystáte večeru! Keď hľadáte niečo na internete, nemáte otvorené  4 okná naraz, ale plne sa ponoríte do tej jednej veci online, ktorú ste vyhľadali.  Keď sa rozprávate s priateľom, odložíte pri tom telefón a podobné zariadenia, ktoré by vás prerušovali. Naštartujte sa na príjemný prítomný deň už od rána tým, že vykonávate len jednu vec po druhej a doprajte si ju naplno vychutnať všetkými zmyslami.

  1. Robte veci pomaly

Hneď ako sa zrána chcete pustiť do prvej činnosti, spomaľte. Urobte to uvoľneným a pokojným tempom. Pravdepodobne to ani nebude trvať oveľa dlhšie, ako keď sa pritom ponáhľate. A takto viete ľahšie ostať  v prítomnosti, sústrediť sa na každú vec, ktorú robíte a nájsť v tom jednoduchú radosť a pokoj. Doprajte si to namiesto zvýšenia stresu ešte pred raňajkami  v obavách čo a ako sa dnes musí stihnúť. A potom stačí pokračovať v príjemnom tempe aj v priebehu dňa, všade kde je to možné.

  1. Povedzte si nahlas čo robíte

Vynikajúci spôsob ako ostať prítomní najmä v aktivitách, ktoré sú bežné, možno nudné, rutinné. Lebo práve tie dávajú priestor myšlienkam aby si lietali kde chcú. Skúste si nahlas povedať, napríklad keď si umývate zuby: Teraz si umývam zuby. Zvedomenie okamihu pomáha ostať tu a teraz a len tak si to vychutnať. Alebo po ceste do obchodu či na poštu.

  1. Minimalizujte to, čo si do hlavy vôbec pustíte

O koľko jednoduchší deň a pokojnejšiu myseľ môžeme mať ak si ju hneď zrána nezaplníme...kontrola emailov, facebooku hneď ako otvoríte oči? Neustála kontrola na webe nových aktualít a podobne? Skúste to obmedziť a možno si vyčleniť priestor počas dňa, kedy sa takýmto veciam budete venovať. A ak chcete ostať v prítomnosti, dodržte si stanovený čas a nekontrolujte informácie priebežne počas iných aktivít.

A na záver ešte jednoduchý tip. Ako sme spomínali v jednotlivých krokoch, už uvedomenie konkrétneho okamihu, čo robíme a že chceme byť pri tom tu prítomní je kľúčové. Kedykoľvek sa pristihnete, že vám myšlienky unikajú, skúste sa na moment len sústrediť na svoj dych. Pozorujte 2-3 nádychy a výdychy. A vychutnajte si opäť svoju prítomnosť a prirodzenú radosť.

Krásne prítomné okamihy a celý týždeň vám želáme!

Power Coaching

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.