Cirkadiálny rytmus ako nevyhnutná súčasť života

29.01.2021

Hlavne v pracovnom živote je pre nás nevyhnutné vedieť, ako a kedy fungujú naše orgány. Poznáte to, keď do práce potrebujete dokončiť niečo dôležité, no zrovna vtedy na vás padne taká únava, že sa nedokážete plne sústrediť? Pozrime sa na vysvetlenie.

Aj keď si to v dnešnom konzumnom svete až tak neuvedomujeme, stále sme prepojení s prírodou a fungujeme v rámci jej zákonov. Naše telo sa prejavuje podľa biorytmov alebo inak povedané cirkadiálnych rytmov. Presne ako hodinky. To znamená, že  naše orgány sú niekedy veľmi aktívne a inokedy úplne pasívne. Je pre nás výhodné vedieť aktivitu nášho tela, pretože to môžeme využívať k osobne vyššej výkonnosti v práci, súkromí, ale aj k zlepšeniu zdravia či intímneho života. Tento cyklus je často spájaný so spánkovým a vysoko antioxidačným hormónom melatonínom, ktorý celý náš biologický proces udržuje v správnom chode, a tak zabraňuje aj rozvoju chronických chorôb. Vedeli ste napríklad že:

7:00-9:00 je aktívny žalúdok

V tomto čase je telo pripravené na prísun čo najviac energie z raňajok, aby sme optimalizovali trávenie na celý deň a predchádzali tak stresu z hladu. Nejde len o to, ako kvalitné raňajky dáme do tela, ale aj s akými myšlienkami začíname deň, a akou energiou vyživíme nášho ducha. Taký potom bude aj celý náš deň. Naozaj je potrebné vstať zavčasu, aby sme sa pomaličky rozhýbali. Toto je fáza, kedy si treba dopriať plno vitamínov, je to aj čas na  prísun rôznych výživových doplnkov, ktoré užívame.

9:00-11:00 je aktívna slezina a pankreas

Je to jediná denná doba, kedy telo dokáže najlepšie spracovať cukor a premeniť ho na energiu. Dobrý čas na ovocie alebo kvalitnú čokoládu. Slezina podporuje to, aby sa raňajky premieňali na energiu, preto ak ich vynecháme, nemáme žiadnu energiu a telo sa dostáva do stresu. Raňajky v tomto čase sú zaťažujúce, preto by klesala aj naša výkonnosť, čo mnohí riešia kávou a to je naozaj zaťažujúci kolobeh. Telo a myseľ dosahuje 1. výkonnostný vrchol. Okolo 10-11 je najlepší čas na učenie sa a prácu na čomkoľvek. Telo a myseľ sú v najlepšej forme, je čas prijímať dôležité rozhodnutia.

11:00-13:00 je aktívne srdce

Ovplyvňuje našu náladu a mentálnu pohodu, čo je dobrým znakom kontaktovať sa s najbližšími alebo urobiť niečo, čo nás bude tešiť. Je to dobrý čas aj na malú prechádzku. Tlak je na maximálnych hodnotách a hlad, ktorý sa začína ozývať treba zahnať iba niečím malým a počkať na obed.

13:00-15:00 je aktívne tenké črevo

Obed sa trávi a je prirodzené, že máme útlm. Prirodzene sa spomaľuje  činnosť srdca a sme najmenej výkonní. Telo je teraz najmenej citlivé na bolesť, čo sa dá využiť na návštevu zubára. V južných krajinách Európy preto veľmi dobre vedia, prečo je u nich zavedený poobedný čas siesty. Keby boli u nás zavedené aspoň dlhšie prestávky na obed, výrazne by sa v štáte znížila chorobnosť a aj náklady na liečenie. Nehrňte sa hneď do práce, ak nemusíte. Aj to, keď si na 15 minút zavriete oči a oddýchnete si, je neskutočne blahodarné pre to, aby sme boli aktívny aj druhú polovicu dňa.

15:00-17:00 je aktívny močový mechúr

Toto je čas, kedy náš telesný aj duševný výkon stúpa a o 17:00 dosahuje 2. výkonnostný vrchol dňa. Je to najvhodnejšia doba na šport, riešenie komplikovaných úloh a plánovanie. Naše reakcie sú najrýchlejšie. Je to dôležitý detoxikačný orgán. Doba pre pitie čajov, tzv. TEA TIME a veľkého množstva tekutín, ktoré nás čistia od toxínov. O 16 sa náš imunitný systém prebúdza, preto je to správny čas doplniť vitamíny a minerály.

17:00-19:00 sú aktívne obličky

Ideálny čas sa pred spánkom najesť. O 17:00 máme najväčšiu fyzickú aktivitu, preto to využite na tréning. Okolo 18 sa teplota znižuje, telo sa upokojuje a fyzická aktivita slabne. Dennú spotrebu tekutín je najlepšie dopĺňať do 19. Neradíme jesť a piť škodlivé látky ako napr.: kávu, veľa soli, limonády, alkohol, konzervačné potraviny, ... Rovnováhu obličiek ovplyvňuje aj stres, nevhodná je pre to aj hádka s partnerom.

19:00-21:00 je aktívny obehový systém

Nie je dobré už jesť, tráviace orgány odpočívajú. Organizmus sa nakrátko vracia do formy. Je to 3. vrcholová fáza, preto sme dosť vnímaví, viac si pamätáme, máme výborné reflexy, ale napriek tomu môžeme cítiť psychickú únavu a nervozitu. Naše telo je najcitlivejšie, vhodné je preto užívať rôzne maste na bolestivé miesta a pleťové krémy. Je to ideálny čas na stretnutie sa s rodinou, kultúrne činnosti alebo milovanie sa s partnerom.

21:00-23:00 je aktívny trojitý ohrievač

O 21:00 je vrchol vnímavosti, preto sa jej hovorí aj študentská hodina. Je márne posielať spať učiacich sa o tomto čase, pamäť si totižto vie uložiť viac informácií na dlhšie obdobie. Ale po deviatej sa už telo chystá na prvú fázu hlbokého spánku, je to dobrý čas na relaxovanie alebo meditáciu. O 22:00 začína fáza hlbokého spánku, pre deti je to najvýhodnejšie, lebo vtedy telo produkuje najviac rastových hormónov a naše bunky sa začínajú dokonale obnovovať.

23:00-1:00 aktívny žlčník

Pomáha spracovať stravu v našom tenkom čreve. V tomto čase by sme už mali odpočívať, aby sme neodoberali energiu orgánom, ktoré počas spánku pracujú, aby sa kvalitne regenerovali a my vstúpili do nového dňa zasa svieži a aktívni. Je dobré si miestnosť na spanie úplne zatemniť, aby sa nenarúšalo vyplavovanie, pre zdravý život tak potrebného, melatonínu!

 

Ak vás ďalšie orgány a časové bloky zaujímajú viac, odporúčame si ich naštudovať individuálne. Cirkadiálny rytmus je našim úžasným vnútorným nástrojom, ktorý nás chráni pred depresiami, únavou a zvyšuje imunitu. Má veľký vplyv na celé telo, preto spite, jedzte a pracujte v čase, kedy to je pre telo prirodzené. Nočné smeny, časté cestovanie s preletom cez viacero časových pásem (pásmová choroba), ale aj veľké výkyvy režimu v týždni, ho dokážu narúšať. Na internete sa určite veľa dozviete ako sa aj v týchto prípadoch dobre nadstaviť.

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.