Je možný sebarozvoj pokiaľ máme nedostatok serotonínu v organizme?

14.04.2021

Práca na sebe je v živote veľmi dôležitá. Pomáha nám rásť a je akousi vnútornou hybnou silou poháňajúcou nás vpred. Je však možné osobnostne rásť, keď nám chýba energia, sebavedomie alebo celková radosť zo života?

Osud zrnka, ktoré zasadíme do zeme, má dva možné scenáre. Buď z neho vyklíči zdravá krásna rastlina, ktorá bude prekypovať životom, alebo uhynie ešte pred tým, než uvidí prvé slnečné lúče. Aj keď nie sme rastliny a náš život nie je závislý od pôdy či polievania, môžeme v tomto prirovnaní nájsť určitú podobnosť. Tak ako semienko, ani človek nedokáže rásť bez dostatočnej starostlivosti. Pôdou je predsa naše vlastné telo, v ktorom sa narodíme, a ktoré nás celý život chráni. Čo však ak toto telo nefunguje ako má a niečo mu chýba? Čo ak pôda nemá dostatok živín, ktoré rastlina potrebuje?

Naša energia a momentálne naladenie býva často ovplyvnené tým, čo sa v našom živote práve odohráva. Stresové a ťažké situácie v práci alebo vo vzťahoch nám môžu neraz zhoršiť náladu či sebavedomie. Nie vždy však musí byť to, ako sa cítime výsledkom vonkajších faktorov. Niekedy môže byť ponuré cítenie správou, ktorou sa nám telo snaží povedať, že mu niečo chýba. A tým niečím môže byť aj serotonín.    

Hormón dobrej nálady alebo šťastia je podľa verywellmind neurotransmiterom, teda chemickou látkou, ktorá umožňuje prenášanie signálov medzi nervovými bunkami tela. Aj keď fungovanie serotonínu spájame prirodzene s mozgom, málo z nás vie, že väčšina tejto chemickej zlúčeniny je uložená v črevách. Preto je aj jeho zdravá úroveň spojená so správnym fungovaním či ochranou našich čriev. Rovnako vplýva aj na zdravý apetít, či pocit plnosti pri jedení. Nie nadarmo je serotonín označovaný ako hormónom šťastia. Zohráva dôležitú úlohu v tom, ako sa cítime a zlepšuje naše celkové naladenie. Okrem toho vplýva aj na spánok alebo sexuálne fungovanie.       

Podľa nedávnych štúdií, serotonín ovplyvňuje nielen náladu, ale pôsobí aj na našu pamäť či neuroplasticitu. Výskum z roku 2018 preukázal, že tento neurotransmiter nielen vplýva pozitívne, ale aj zvyšuje rýchlosť učenia. Vďaka správnej hladine preto dokážeme konať flexibilnejšie a rýchlejšie sa prispôsobovať situácii.      

Serotonín má v našom tele nezastupiteľnú úlohu. Jeho nedostatok sa môže podpísať nielen na našej nálade či apetíte, ale môže viesť aj k slabej pamäti či zníženému sebavedomiu.  

Ako to súvisí s naším rozvojom?

Je veľmi ťažké predstaviť si semienko vyrastajúce z pôdy, ktorej niečo chýba. Tak isto bude aj pre nás veľmi ťažké pracovať na sebe a rozvíjať sa, keď nášmu telu niečo chýba. Pocit únavy, zlej nálady alebo nízkeho sebavedomia nás môže veľmi ľahko odradiť od akejkoľvek aktivity, vrátane sebarozvoja. Preto sme si pripravili niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť prirodzene zvýšiť hladinu serotonínu a sú úplne zadarmo.

Svetlo

Zamračené dni v nás častokrát vyvolávajú ponurú náladu, s ktorou býva vstávanie hotovým utrpením. Slnečné dni nás naopak dokážu prebrať a doslova vykopnúť z postele. Slnko a jeho svetlo pôsobili už od nepamäti ako prírodný liek. Nejde však len o dohady našich predkov. Podľa portálu healthline existuje prepojenie medzi slnečným svetlom a produkciou serotonínu.

Slnečné svetlo vstupujúce do oka naráža na špeciálne oblasti sietnice, ktoré potom spúšťajú uvoľňovanie serotonínu. Aj z toho dôvodu sa pri liečbe sezónnych porúch či depresie používa fototerapia alebo liečba svetlom, ktorá imituje slnečné lúče a dokáže tak povzbudiť náladu.

Preto jedným z osvedčených tipov, ako prirodzene zvýšiť serotonín a zlepšiť náladu, je prechádzka alebo pobyt v prírode. Nielenže nášmu telu doprajeme lúče slnečného svetla, ale zásobíme ho aj dostatočným množstvom čerstvého vzduchu.

Pohyb

Ďalšou účinnou stratégiou ako bojovať s nízkou hladinou serotonínu je pohyb. Aeróbne cvičenie vykonávané na úrovni, ktorú dobre poznáme, dokáže podľa štúdií zvýšiť hladinu neurotransmiteru. V niektorých prípadoch je dokonca preferovanejšou voľbou ako antidepresíva, ktoré sú spojené s rôznymi nežiadúcimi účinkami.

Aj keď cvičenie môže spočiatku v tele vyvolať stresovú situáciu, výskumy ukazujú, že cvičiaci majú po fyzickej aktivite zníženú hladinu stresových hormónov ako kortizol alebo adrenalín. Pohyb a cvičenie nám zároveň môže pomôcť udržať si mladú myseľ aj s pribúdajúcim vekom. Mnoho štúdií potvrdilo, že starší ľudia, ktorí sú fyzicky aktívni, dosahujú lepšie výsledky v kognitívnych úlohách zameraných na slovnú zásobu, rozmýšľanie, pamäť či reakčný čas, ako ich sediaci rovesníci.

Ak takéto cvičenie dokážeme spojiť s pobytom na slnku a čerstvom vzduchu, máme zaručenú poriadnu dávku serotonínu.   

Meditácia

Meditácia je úžasný nástroj, vďaka ktorému sa dokážeme uvoľniť a aspoň nachvíľu zastaviť. Pri pravidelnom praktizovaní nám môže pomôcť so zvládaním každodenného stresu a vytvárať tak celkový vnútorný pocitu pokoja. Niekoľko štúdií ukázalo, že meditovanie dokáže výrazne ovplyvniť hormóny a neurotransmitery, ako napr. kortizol, melatonín alebo aj serotonín.

Aj keď niektorí odborníci odporúčajú meditovať 45 minút denne, mali by sme začínať postupne. Bezhlavé „vhupnutie“ do meditovania môže totiž skončiť skorej, ako sa dostavia prvé výsledky. Radšej preto zvoľme pomalé a pohodlné tempo. Začať môžeme aj s pár minútami denne v čase, keď máme priestor na nerušený oddych. Postupne, keď budeme cítiť, že dokážeme vydržať aj dlhšie, môžeme čas predlžovať.

Súčasné moderné technológie nám umožňujú čerpať z rôznych zdrojov, ktoré nás môžu nielen naučiť, ale aj sprevádzať samotnou meditáciou. Stačí sa len inspirovať.    

Vďačnosť

Mnohí považujeme vďačnosť za celkom neškodnú súčasť nášho života. Málo z nás však vie, že jej precvičovaním dokážeme myseľ nasmerovať úplne iným smerom. Podľa Greater Good Magazine niekoľko prieskumov potvrdilo, že ľudia pripomínajúci si veci, za ktoré sú vďační, bývajú zvyčajne šťastnejší a menej deprimovaní. A aj keď sa výsledky vďačnosti nedostavia hneď, pri pravidelnom precvičovaní môžu mať trvalé účinky na náš mozog.

Vďačnosť pri tom nemusí súvisieť len s veľkolepými úspechmi a výhrami nášho života. Radosť nám predsa dokážu urobiť aj bežné každodenné maličkosti, ktoré sprevádzajú náš život a robia ho krásnym. Dôležité je byť vďačný aj za tieto maličkosti a namiesto sústredenia sa na veci, ktoré nemáme, vidieť to, čo máme. Účinným nástrojom môže byť tiež modlitba, kde môžeme ďakovať priamo nášmu darcovi.

Preto buďme k sebe láskaví. Starajme sa o naše telo a doprajme mu to, čo potrebuje. Iba tak nám môže umožniť rásť a rozvíjať sa.

Ak máte aj vy chuť sa rozvíjať a posúvať ďalej, radi vás na tejto ceste budeme sprevádzať. Na našej stránke si môžete vybrať zo širokej ponuky kurzov, vďaka ktorým sa môžete osobnostne aj profesijne rozvíjať kdekoľvek.  

Prajeme vám veľa radosti a pozitívnej energie! ;)

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.