Poď sa zbaviť svojej závislosti

10.02.2021

Pri slove závislosť nás často napadajú pojmy ako alkohol, drogy alebo hazard. Málo z nás však tuší, že závislosť je celkom nenápadná a môže sa skrývať aj za jedlom alebo dlhými hodinami strávenými v práci či na internete. Prečo je dôležité ovládnuť svoju závislosť? A ako na to? Poďme sa na to pozrieť.

Súčasná pandemická situácia priniesla veľa obmedzení týkajúcich sa straty osobného kontaktu či pre mnohých dokonca zamestnania. Výrazne nás ovplyvnila, čo si odnieslo následky na nejednom z nás. Do nášho každodenného života prenikla úzkosť a strach spolu so stresujúcimi otázkami typu „čo bude ďalej?“ a „ako to zvládneme?“.

Zvyšujúca miera stresu a úzkosti nás tak neraz doviedla k siahnutiu po fľaši alebo obľúbenom jedle v snahe utiecť od našich problémov a aspoň na chvíľu sa cítiť „v pohode“ alebo normálne. Zabúdame však, že utekanie od našich problémov ich nevyrieši a „chvíľkový únik od reality“ môže byť oveľa nebezpečnejším ako sa na prvý pohľad zdá.     

Závislosť sa stáva častým problémom postihujúcim čoraz viacej ľudí. Odhadovaný počet závislých len od nelegálnych látok sa v roku 2018 vyšplhal až na 35,6 milióna (www.statista.com).To v prepočte znamená, že približne každý 220. človek bol závislí. Pod závislosťou sa však neskrýva len užívanie návykových látok, ale aj určité typy správania, takže konečné číslo v súčasnosti by bolo podstatne väčšie.  

Portál nezavislost.sk vysvetľuje závislosť ako dlhodobo sa opakujúci vzorec správania, ktorý napriek jeho škodlivosti prináša človeku potešenie či úľavu. Aj keď si závislí veľakrát uvedomujú následky, ktoré ich škodlivé správanie prináša, ďalej v ňom pokračujú, pretože ho nedokážu sami zastaviť alebo obmedziť.

Na vine je dopamín

Závislosť väčšinou vzniká dobrovoľne a celkom nevinne. Zo začiatku nám môže prísť určité konanie ako neškodný nápad, ktorý sa však nakoniec vymkne spod kontroly a vedie k samotnej zmene chémie mozgu.

Každodenné vykonávanie konkrétnych odmeňujúcich aktivít ako cvičenie, trávenie času s rodinou alebo priateľmi či konzumácia chutného jedla v nás vyvolávajú príjemné pocity. Tie súvisia s centrom alebo systémom odmeňovania v mozgu a uvoľňovaním látky dopamín.   

Hlavný problém nastáva v tom, že použitie látok spôsobujúcich závislosť tiež spúšťa produkciu veľkého množstva dopamínu, a tým pádom tak isto navodzujú príjemné pocity odmeny. Časom si náš mozog na určité množstvo látky zvyká a na dosiahnutie rovnakého pocitu odmeny potrebuje čoraz viacej tejto látky. To nás privádza k závislosti.

Dlhodobé užívanie týchto látok tiež vedie k narušeniu fungovania prefrontálneho kortexu, ktorý je zodpovedný za rozhodovanie a regulovanie nášho správania, vrátane upozornenia na škodlivé aktivity. Preto napriek tomu, že si závislí následky svojho konania uvedomujú, ich schopnosť rozhodovať sa je v značnej miere oslabená (www.medicalnewstoday.com).

Tieto následky neplatia len pri závislosti od určitých látok, ale aj pri závislosti k určitým aktivitám (www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov). Málokedy si uvedomujeme, že aj niektoré vzorce správania ako napríklad nadčasy v práci, nákupná horúčka či dokonca nadmerné cvičenie, ktoré sa zdajú byť celkom neškodné, môžu tiež vyústiť do závislosti.

Čo nepomáha

Zmena prostredia je často prvou možnosťou, ktorá nás napadne. Pre niekoho môže byť úspešným riešením, ale v dlhodobom horizonte väčšinou nefunguje a závislosť si k nám nájde cestu späť. Aj keď možno opustíme miesto či skupinu ľudí, s ktorými sa nám škodlivé správanie stotožňuje, v novom prostredí nás budú čakať rovnaké nástrahy. Tie môžu byť príčinou opätovného skĺznutia do začarovaného kruhu. Koniec koncov, káva rozvoniava všade rovnako.  

Predčasné očakávania, že so závislosťou skončíme za pár dní alebo mesiacov nás taktiež neprivedú bližšie k cieľu s ňou skoncovať. Pevná vôľa nestačí. Keďže budovanie škodlivých návykov trvá dlhšie ako pár mesiacov (veľakrát aj roky), nemôžeme čakať, že zmiznú zo dňa na deň. Pri takýchto očakávaniach je vysoká pravdepodobnosť, že zlyháme. To v nás vyvolá len pocity sklamania a nakoniec nás opäť navedie k tej istej (škodlivej) činnosti, ktorá nám nachvíľu urobí dobre a upokojí nás.

Nahradenie jednej závislosti inou môže byť tiež len chvíľkovým riešením. Fajčenie či alkohol vymeníme za iné chorobné správanie. Aj keď sa aktivity budú spočiatku zdať pre náš život prospešnejšie, v konečnom dôsledku skončia presne tam, kde začali – mimo našu kontrolu.     

Čo naopak pomáha

Uvedomenie si, že sme závislí a máme problém spolu s rozhodnutím, že to chceme zmeniť, je najťažším, ale zároveň najdôležitejším prvým krokom k „vytriezveniu“. Pod závislosťou sa často môže skrývať určitá nenaplnená potreba súvisiaca napríklad s chýbajúcou sebarealizáciou alebo problémami v socializácii. Dôležité je túto príčinu nájsť a aktívne na nej pracovať. Aj keď jej vyriešenie pri dlho pretrvávajúcej závislosti nemusí byť konečným liekom, môže nás naviesť bližšie k nášmu zdravšiemu a šťastnejšiemu ja.

Spolu s uvedomením si problému často prichádzajú aj dôvody, prečo chceme so závislosťou skoncovať (či už sú to partnerské vzťahy, rodina alebo priatelia). Tie nás dokážu silne motivovať. Je dôležité mať tieto dôvody na pamäti a stále si ich pripomínať. Najmä v najťažších momentoch, ktoré určite prídu a budú v nás vyvolávať nutkanie znovu začať.

Nastavenie merateľných a najmä reálnych cieľov spolu s kontrolou ich plnenia môžu byť tiež veľmi nápomocné v procese uzdravenia. Zapisovanie si momentov, v ktorých nás závislosť premohla alebo v nás vyvolala nutkavý pocit, a v ktorých sme naopak zvíťazili, nám ju umožňujú bližšie pochopiť. Okrem toho, vďaka zapisovaniu vieme s odstupom času lepšie ohodnotiť, či je naše správanie v norme alebo máme skutočný problém.    

Podpora najbližších je ďalším dôležitým aspektom, ktorý nás môže motivovať neprestávať v liečbe. Vďaka pomoci nášho okolia sa nemusíme báť, že sme na celý problém sami. Zároveň nedávame záväzok, že sa uzdravíme, len sebe, ale aj naším blízkym.   

Odborná pomoc býva často poslednou alternatívou, ktorú však volíme neskoro, keď už je problém alarmujúci. Veľakrát sa hanbíme požiadať o pomoc, pretože sa bojíme, ako na to bude reagovať naše okolie. Aj keď môže byť pocit zahanbenia silnejší ako náš rozum, treba si uvedomiť, že práve vďaka odbornej pomoci dokážeme neraz predísť samotnej závislosti. Nakoniec, aj pri závislosti netreba zabúdať, že najlepšou liečbou je prevencia.

Bojovať so závislosťou je ako bežať veľmi dlhý maratón. Vyžaduje silné odhodlanie a chuť zvíťaziť. Aj keď sa cieľ spočiatku zdá príliš vzdialený, žiadna cesta nie je nekonečná. Je len na nás ako dlho a ako rýchlo ňou pobežíme. Jedno je však isté, a to, že tú trať za nás nikto neodbehne. Môžeme to urobiť len my sami.

Tak poďme a vykročme už teraz k oslobodeniu od našich závislostí. Držíme palce!

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.