Praktické tipy, ako si efektívne usporiadať čas

29.01.2021

Viete si odpovedať na otázku: "Prečo by som si mal vážiť svoj čas a chcem byť viac efektívny?" Tento článok je tiež veľmi interaktívny a hravý. Poďte sa pozrieť, ako dosiahnuť to, čo je pre vás dôležité. Teda ako viete byť výkonnejší, efektívnejší, aby ste mohli dosiahnuť svoje ciele a priority.

Prvú aktivitu, ktorú treba vykonať je pozrieť sa do nastavení facebooku a pozrieť si, koľko času tam strávite za týždeň. Ak vám výsledok vyšiel napríklad 36 hodín, čo predstavuje asi 1 a pol dňa, to už je trošku na zamyslenie, či som ten deň-dva naozaj zbytočne nestratil na nezmyselnom scrollovaní po skle. Jeden a pol dňa strávených na sociálnych sieťach je naozaj vysoké číslo, ktoré môžeme využívať skôr na svoje priority, ktoré chceme napĺňať, no nerobíme tak.

Prečo je pre nás dôležité riadiť si svoj čas? Čo nás motivuje? Aké sú naše priority? A čo nám prináša hodnotu do života? Toto sú ďalšie otázky, na ktoré si odpovedzte, aby sme sa mohli posunúť na 2. aktivitu, ako odhaliť, Čo je pre mňa v živote dôležité?  Odpovedajte na otázky: 1. Čo vás robí neskutočne šťastnými, aká činnosť?, 2. Čo vám dáva pocit hrdosti?, 3. Čo vám dáva nádej?

Tu je zopár tipov, ako dosiahnuť väčšiu efektivitu:

1. Nájdi si vlastný bicykel.

To znamená, že každý by si mal nájsť ten svoj vlastný systém a poriadok vo veciach, „ktorý funguje pre mňa a ja podľa neho.“ Je to ako s bicyklom, nie každý vyhovuje na mieru všetkým. Druhá vec je ten systém aj udržiavať, teda každý mesiac upratovať, čistiť ho a reflektovať naň. Rozmýšľať nad tým, či by sa dal ešte nejako zjednodušiť a zlepšiť.

2. Paretovo pravidlo.

Nám hovorí, že 80% vecí urobíme z 20%-cent práce na nej. Dajme tomu, že zajtra sa rozhodneme poupratovať celý dom a vyčleníme si na to 10 hodín práce. Ide o to, že keď urobíme za 2 hodiny tú najväčšiu časť práce, to gro, tak tých 8 hodín (80%) sú len také malé detaily, ktoré iba treba dotiahnuť. A toto funguje úplne na všetky povinnosti. Inak by sa dalo povedať, že ráno treba zhltnúť žabu, čiže urobiť tú najťažšiu, najväčšiu úlohu z dňa, ktorú sme si nachystali a celý deň „máme pokoj“.

3. Segmentácia času.

V živote sa hovorí, že človek má rovnovážne napĺňať týchto 6 oblastí: práca (štúdium), rodina, zdravie, socializácia, koníčky a spiritualita. Nakreslite si k tomuto rozdeleniu takého pavúčika so šiestimi nohami, ku ktorým pridáte jednu oblasť a pod každú si napíšte, čo všetko poď ňu podľa vás konkrétne spadá. Potom si ku každej oblasti pridajte toľko %, koľko energie ste ochotní zo svojho času na ne vynakladať.

4. Zabudnite na multitasking.

Viete naraz vypočítať 24x3, 62x2, 18x5? Nie. Vieme to robiť iba postupne. Aj keď si myslíme, že vieme robiť veľa vecí naraz – napr. pri varení, nie je to tak. Naraz 2 veci sa robiť nedajú. Čo vieme, je iba prepínanie/ skákanie z jednej veci na druhú. A z tohto je mozog unavený. Preto sa plne sústreďte vždy iba na jednu vec a postupne choďte na druhú.

5. Čo konkrétne robte a nerobte!

a) určite si nerobte TO DO LISTY. Zvyčajne tie veci aj tak neurobíme a mnohí si toho napíšu toľko, že to nemajú absolútne šancu stihnúť. Radšej si iba tie nápady a úlohy zapisujte zvlášť do nejakého notesu a vždy k nim priraďujte konkrétny dátum a čas. Pretože to, čo nemá konkrétny dátum a čas = nikdy. A aj keď si povieme, že urobíme niečo neskôr, znamená to často, že to neurobíme nikdy. Takto, keď si zapíšeme tie nápady, máme čas nad nimi viac porozmýšľať, že či je to pre nás naozaj potrebné urobiť a čo nám tá aktivita dá.

b) veďte si kalendár, v ktorom budete mať systém a poriadok. Večer pred nasledujúcim dňom porozmýšľajte, čo všetko by ste chceli stihnúť a hlavne, či sa to dá reálne za tých cca 15 hodín za deň stihnúť. Napíšte si to pokojne aj s konkrétnymi časmi a uvidíte, ako to stíhate. Niekedy nám úlohy zaberajú viac času, ako sme si najprv predstavovali. Časom sa ten odhad bude cibriť lepšie a budeme si úlohy vedieť rozdeľovať efektívnejšie.

c) žiadne zapnuté notifikácie z e-mailov, facebooku, instagramu alebo messengeru. Jednoducho to všetko vypnite, pretože sú to veľmi rušivé a stresujúce elementy, ktoré vás oberajú o čas a energiu. Vyhraďte si k nim iba presné časy a minúty v dni, kedy a koľko sa emailom a notifikáciám budete venovať. Napr. vždy o 9:00 ráno 20 minút, a o 15:00 poobede ďalších 20 minút.

d) pre tých náročných a zvedavých je tu aj ďalšia možnosť ako si odsledovať čas. Analýzou času. Jeden týždeň sa nadstavte tak, že budete sledovať vlastnú aktivitu dňa každých 15 minút a zapisovať si to do tabuľky. Ku každému si napr. písmenom alebo číslom označte, na akom stupni tá daná vec spadá do vašich priorít. Dostanete taký najpresnejší prehľad o riadení svojho času a pravdepodobne príde aj „AHA MOMENT“, ktorý možno odhalí, na aké nepodstatné veci svoj čas míňate. Odhalí aj to, či svoje priority naozaj napĺňate.

6. Naposledy prichádza reflexia.

Obzrite sa, pokojne aj do zrkadla sami na seba, spätne na ten čas a porozmýšľajte, či tá efektivita bola úspešná, či tie priority napĺňate, či ste časom nemrhali, a ako ste si ho delili.

Nezabúdajte na zdravý a dostatočný spánok. A vždy po každom úspešnom dni sa odmeňujte. Musí tam byť predsa vždy niečo, na čo sa tešiť. Posilňuje to našu vôľu a motiváciu. Parkinsonovo pravidlo hovorí, že „Úloha zaberá toľko času, koľko má k dispozícií.“ Množstvo práce je nekonečné, preto je zbytočné snažiť sa všetko stihnúť a robiť všetko, na čo si len zmyslíme. Radšej si naozaj dôkladne vyberme, čomu venujeme svoj čas a energiu. Ak nejde o život, nejde o nič.

Touto prácou s časom budeme vedieť lepšie povedať nie veciam, ktoré nezapadajú do nášho rebríčka záujmov a priorít.

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.