Spriateľte sa so svojím strachom

22.01.2021

Zrýchlený tep, ťažoba na hrudi, búšiace srdce, či studený pot oblievajúci krk. Ovládať svoj strach je jednou zo základných vecí, ktorú sa pri eliminácií týchto nepríjemných prejavov potrebujeme naučiť. Ako? Poďme sa na to pozrieť..

Každý z nás to zažil. Možno nie dnes, ale aspoň raz za tento týždeň alebo mesiac. A keď nie tento, tak ten predchádzajúci. Pre niektorých vyzerá ako strašidlo v tmavej noci, iní ho zas stelesňujú v zmenšenom priestore alebo publiku poslucháčov uprene čakajúcich na vystúpenie.
 
Strach má mnoho podôb, no napriek tomu, že je pre každého iný, všetci ho dobre poznáme. Je prirodzenou súčasťou nášho života a sprevádza nás už od samotného začiatku.
 
Ako jeden z najzákladnejších ľudských pocitov prichádza celkom prirodzene ako oznamovateľ niečoho nebezpečného, čo nám môže ublížiť. Nie je len strašiakom, ktorý nám nedopraje spánok. Často nás dokáže zachrániť. Problém však nastáva, keď strach prichádza aj vtedy, keď nám žiadne nebezpečenstvo nehrozí. Vtedy, keď sa obávame aj v situáciách, v ktorých nemusíme.
 
Vo väčšine prípadov je náš život celkom pokojný a nehrozí nám vážne externé riziko. Nemusíme každý deň vstávať s pocitom, že sa nám niečo môže stať. Napriek tomu, ale strach cítime. Nepramení z vonkajšieho prostredia, ale z nášho vnútra.
 
Bojíme sa, že nedokážeme naplniť očakávania, ktoré do nás vložili iní, alebo ktoré do nás sami vkladáme. Bojíme sa, že zlyháme.
 
Strach býva často tak paralyzujúci, že nás úplne ovládne a zastraší do kúta. Zrazu na okamih stratíme všetky naše schopnosti a začneme sa správať úplne iracionálne a bezmocne. Je natoľko nepríjemný a hrozivý, že pred ním veľakrát radšej utečieme. Neraz sa vyhneme riziku, aby sme nezlyhali a nesklamali očakávajúc, že sa jedná o najbezpečnejšiu alternatívu.
 
Zabúdame však, že zlyhania nie sú len o utrpení a beznádeji. Vďaka riskovaniu a zlyhávaniu dokážeme aj získavať. Zabúdame, že nie len vo víťazstvách a úspechoch, ale najmä v prehrách sa rodí pokrok.
Strach zo zlyhania nám dokáže často poriadne strpčovať život. Dostáva nás do bezvýchodiskových situácií a brzdí náš rast. Preto máme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť dostať sa z tohto začarovaného kruhu a konečne sa pohnúť vpred.  
 
5-sekundové pravidlo
 
Mel Robbins, ktorej TEDx talk s názvom „How to stop screwing yourself over“ sa stal hitom videným miliónmi sledovateľov, je autorkou bestselleru 5-sekundové pravidlo. Podľa knihy táto metóda nie je len cestou ako prekonať strach, ale aj ako sa postaviť svojej lenivosti či neistote. Pravidlo pomôže pri akejkoľvek aktivite, kedy potrebujeme prvotné „nakopnutie“ alebo impulz, vďaka ktorému sa dostanú veci do pohybu. Veľakrát váhame, či vyjadriť svoj názor alebo začať s nejakou činnosťou. Je dobré si veci premyslieť, no niekedy je práve stále prehodnocovanie dôvodom, že zmeškáme príležitosti alebo naše nápady zostanú nepovšimnuté. Ako hovorí Mel, ak máme impulz konať, musíme sa v priebehu 5 sekúnd fyzicky pohnúť alebo niečo vykonať, inak náš mozog myšlienku zabije. 5-sekundové pravidlo je pritom rovnako jednoduché ako znie a jeho názov ho celkom vystihuje. Vždy keď sa dostanete do situácie, v ktorej viete, že by ste mali niečo urobiť, ale začnete o sebe pochybovať alebo váhať, jednoducho napočítajte od 5 do 1 a urobte to!

Všímavosť
 
Kým prvá metóda bola skôr rýchlym a okamžitým riešením, pestovanie všímavosti vyžaduje trpezlivosť. Napriek tomu môžu byť jej výsledky trvalé a podľa najnovších štúdií veľmi sľubné. Mindfulness alebo všímavosť získala v posledných rokoch čoraz viacej pozornosti nie len medzi zástancami duchovných praktík, ale aj psychológmi či odborníkmi rôznych vedeckých smerov. Vďaka jej praktikovaniu sa stávame tolerantnejšími a láskavejšími ako k sebe, tak aj k ostatným. Nejedná sa pritom o žiadnu náročnú techniku. Podstatu tvorí zámerné upriamovanie pozornosti na prítomný okamih. Na rozdiel od bežného kritického zmýšľania nás navádza zaujať láskavý postoj so štipkou zvedavosti a záujmu. Namiesto našich katastrofických scenárov a nepríjemných spomienok pripomínajúcich momenty, kedy sme zlyhali, tak upriamime pozornosť na náš dych, telo a všetko, čo sa v ňom v danom momente deje bez akéhokoľvek posudzovania. Samozrejme, nepríjemné spomienky a pocity hneď nezmiznú, ale ako sa hovorí, cvičenie robí majstra.     
 
Spoznajte svoje strachy a spriateľte sa s nimi
 
Ako napísal Sun Tzu v Umení vojny, keď spoznáš svojho nepriateľa aj seba, môžeš vyhrať sto bitiek bez porážky. Rovnako je to aj pri našich neduhoch. Čím lepšie poznáme sami seba aj svoje negatívne stránky, tým lepšie s nimi dokážeme pracovať a predvídať. Vystúpenie z komfortnej zóny a postavenie sa svojmu strachu nemusí vždy znamenať veľkú zmenu. Aj malé znesiteľnejšie kroky, ktoré sú pre nás stále výzvou, nás nakoniec dokážu dostať do cieľovej destinácie (alebo aspoň k jednej zo zastávok). Napríklad pri strachu z prezentovania nemusíme hneď začínať s veľkým publikom. Miesto toho môžeme najprv osloviť priateľov alebo ľudí, v kruhu ktorých sa cítime bezpečne a vyskúšať si prezentovanie pred nimi.
Aj menšie čiastkové ciele nám pomáhajú zmierniť strach a ich naplnením sa zároveň stávame sebavedomejšími a odvážnejšími.
 
Pri spriatelení sa so svojimi strachmi môže pomôcť aj písanie denníka. Ten nám umožňuje vyjadriť slobodne svoje myšlienky bez toho, aby sme sa museli skrývať alebo pretvarovať. Písanie je ako dialóg s dobrým priateľom, ktorý nás nikdy neodsúdi ani neodmietne. Je tu vždy pre nás, keď ho potrebujeme. Zároveň nám umožňuje lepšie pochopiť naše pocity (vrátane strachu) a nazrieť na ne z inej, menej emotívnej perspektívy.

Nech už si zvolíte akúkoľvek cestu, nezabúdajte, že strach a zlyhania nemusíme brať ako našich nepriateľov. Dokážu nás veľakrát naučiť viacej ako si myslíme. To však zistíme jedine tak, že pred našim strachom neutečieme a občas zlyháme. Prečo? Pretože zlyhať môžeme aj keď sa snažíme akokoľvek to dokážeme. Otázkou je, či zlyhanie budeme považovať za prehru a koniec, alebo v ňom uvidíme záblesk príležitosti. Koniec koncov, v našom živote nie sú podstatné udalosti, ktoré sa v ňom odohrajú, ale to ako sa k nim postavíme (Epiktetós).      
 

Zdroj ku videu 5 sekundové pravidlo: How to stop screwing yourself over: https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc&ab_channel=TEDxTalks

Zdroj ku mindfulness štúdii: https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/10/mindfulness-meditation-study-shows-changes-in-neural-responses-to-pain-and-fear/

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.