3 Tipy ako komunikovať bez strachu o svojich potrebách

Stáva sa vám, že uprednostňujete potreby druhých pred vlastnými? Nahovárate si, že je to tak v poriadku? Bohužiaľ, nie je tomu tak. Vaše potreby sú rovnako dôležité a zaslúžia si byť vypočuté. V tomto článku vám ponúkame niekoľko rád ako viesť konverzáciu tak, aby ste vyjadrili to, čo potrebujete a cítili sa pri tom príjemne. 


 

Nesúlad medzi tým čo je od vás vyžadované či očakávané, a čo vy naozaj chcete, vo vás často zrodí túžbu po konfrontácií. Výmenu názorov nakoniec odložíte “na inokedy” nakoľko máte strach ako to bude celé prebiehať (krik, plač, pocit nevypočutia, neschopnosť argumentovať atď.) Tieto potláčané prejavy môže v niektorých prípadoch vyústiť do pasívno-agresívneho správania. Napokon vyhýbanie sa konfrontácií zo strachu z toho, že sa veci ešte zhoršia, paradoxne vyústi práve do výsledku, ktorý malo odvrátiť. „Absencia konfrontácie neznamená, že váš vzťah je zdravý, tak ako prítomnosť konfrontácie neznamená, že váš vzťah je v troskách,” vysvetľuje Patrick King, autor knihy Nepretrhni sa pre druhých.

Evolúciu neoklamete

Strach je jednou zo siedmich univerzálnych emócií, ktoré zažívajú všetci ľudia na celom svete. Vzniká pri hrozbe ublíženia, či už fyzického, emocionálneho alebo psychologického, skutočného alebo domnelého. Hoci sa strach tradične považuje za „negatívnu“ emóciu, v skutočnosti hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní nás v bezpečí, pretože nás mobilizuje, aby sme sa vyrovnali s potenciálnym nebezpečenstvom. V modernej dobe máme iné strachy ako tomu bolo kedysi. Obavy z napadnutia divokou zverou, nedostatka jedla či vojny, v mnohých prípadoch vymenil strach z toho, že sa hanbíme prednášať pred publikom, že máme strach z nenaplnenia vlastných očakávaní, strach, že nezarábame až toľko veľa peňazí. Možno z týchto obáv neumrieme, ale naša pamäť si pamätá ako na tieto podnety zareagujeme.

Strach ako zručnosť

Ešte pred tým ako pôjdeme na tipy je dôležité si uvedomiť, že strach nikdy nepominie. Vždy tam bude. „Jediný čas, kedy nebudeme cítiť strach je vtedy, keď to neurobíme, nebudeme sa o to starať alebo sa budeme držať v úzadí. A to je presne to, čo nechceme.” vysvetľuje vo svojej prednáške “How to overcome fear” pre TEDx Trevor Ragan. Mať strach neznamená, že nie sme v poriadku. Je to prirodzená ľudská reakcia ako odpoveď na podnety okolia a na naše emócie. „Dajte si povolenie cítiť strach, on nezmizne, keď budete múdrejší alebo starší, stále tam bude. Berte to skôr ako zručnosť, na ktorej môžete pracovať a zlepšovať sa v tom. Teraz idem pracovať na komunikácií so svojim partnerom. Zaznamenávajte si svoj progres.

1. Skroťte výbuch emócií 

Ak patríte medzi typy ľudí, ktorí sa nechajú uniesť emóciami a potom ľutujú svoje reakcie, vyskúšajte mindfulness – všímavosť. Venujte pozornosť tomu, čo sa deje vo vašom tele a vo vašej mysli, v duchu zaznamenávajte, čo sa vo vás odohráva a nijako to nekritizujte. Uznanie vlastných emócií sa nazýva sebavalidizácia – priznať a prijať a porozumenie, napr. citím úzkosť a je to v poriadku. pretože kedysi som mala nepríjemné skúsenosti s vedením rozhovoru a hádok. Možno bude dobre pripraviť si niekoľko takýchto odpovedí na pocity, ktoré cítite počas konfrontácie. Pripravené scénare vás vedia vopred upokojiť a vy viete tak predísť výbuchu emócií, ktoré môžete neskôr ľutovať, vysvetľuje vo svojej knihe Jak zklidniť bourí emoci jej autor Sheri Van Dijk. 

2. Vytvorte si so strachom vzťah

V knihe Big Magic jej autorka Liz Gilbert strach vykresľuje ako spolujazdca na zadnom sedadle v aute, s ktorým by  sme sa mali skamarátiť. Je dobré o tom vedieť, že je tam, nemôžeme ho vyhodiť za jazdy. Treba si s ním len vybudovať vzťah. Je rozdiel, či ho budeme vnímať ako hrozbu alebo ako príležitosť. Aj psychologička Mel Robbins tvrdí, že ak zmeníte uhol pohľadu na strach, posunie vás to vpred. Mozog totiž funguje takto – ach, bojím sa, nechcem to robiť. Iné je, ak si povie – wau, toto je vzrušujúce, idem do toho. Robbins zastáva metódu  5 sekundového pravidla tzn. napočítajte do 5 a prepnite myseľ na vzrušujúci režim  – myslite na to, ako skvele sa budete cítiť po konverzácií. Porozmýšľajte nad tým, čo je vašim cieľom konfrontácie. Čo chcete tým dosiahnuť? Prečo je to pre vás dôležité? Ako by ste sa chceli cítiť keď dokončíte konfrontáciu s druhou stranou?

3. Doprajte si čas na odpovede

Mnohé konfrontácie sú veľmi rýchle, emočné a niekedy až agresívne. V prípade, ak začne reagovať takýmto spôsobom vaša protiargumentujúca strana, neodzrkadľujte jej emócie. Mentálna koučka, Silvia Langermann odporúča, aby ste v tomto prípade zachovali chladnú hlavu a dopriali si čas, pokým vyslovíte vašu odpoveď. „Časový tlak dostáva človeka do stresu a jeho mozgová výkonnosť začne klesať. Ak si nepripustíte stres, tak pravdepodobne sa vaša mozgová výkonnosť zvýši a budete vedieť reagovať pokojnejšie a zároveň aj preberiete velenie v konverzácií.” Langerman ďalej radí, aby ste rýchlo neodpovedali. „Skúste zvážnieť, spomaľte, iba si druhú stranu vypočujte a ak ste si nie istý svojou odpoveďou, tak povedzte, že si to musíte ešte premyslieť. Hlavne nedovoľte, aby vás časový stres ovplyvnil.”

4. Výsledok je vo vašich rukách

Pamätajte si, že nikdy nebudete mať kontrolu nad ľuďmi okolo seba, ale vždy môžete mať kontrolu nad svojimi myšlienkami a nad tým, ako na ne zareagujete. To viete efektívne využívať aj pri vašich konfrontáciách. Samozrejme, že niektoré autority v živote budete musieť počúvať, treba mať však na zreteli, že aj vaše potreby sú dôležité a zaslúžia si byť odprezentované vhodným spôsobom. „Autority sú potreba a my ich musíme prijímať, ale rovnako tak musíme byť schopní sa ozvať, vymedziť, nesúhlasiť a ak je treba, potom aj konštruktívne vyjednávať,” vysvetľujte vo svojej knihe, Opovážlivá drzosť byť sám sebou, český psychológ Ján Mendel. „V momente, keď fungujete v tejto rovnováhe, už sa nebudete impulzívne nechávať ovládať náhlymi emóciami, nebudete sa správať iracionálne ale začnete sa riadiť zdravým rozumom.” Možno zo začiatku nebude jednoduché nájsť rovnováhu medzi prispôsobovaním sa a vymedzovaním, ale trpezlivosť sa v tomto smere vyplatí. Prinesie totiž zaslúžené ovocie, a to v podobe konverzácie obohatenej o vaše vyjadrené potreby. 


 

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom čo je to koučing a ako vám pomôže viesť úspešny život, odporúčame knihu od Silvii Langermann „Úspech si ty“ alebo podcasty a videá jej spoločnosti Power Coaching.