Ako na autenticitu: 2. Patri sám sebe!

05.03.2021

Je ľahké povedať, že autenticita si vyžaduje byť sám k sebe pravdivý a vedieť zobrať zodpovednosť za svoje životné voľby, ako aj za seba. O to ťažšie je tak žiť. Prekonávať vlastné obranné taktiky voči situáciám, kedy musíme predsa zabrať a ísť dopredu. Znova sa inšpirujeme Josephom (2018) a vieme, ako premýšľať, kedy je potrebné zobrať zodpovednosť do svojich rúk v živote najviac, poznať vlastné bariéry a tak patriť sám sebe. Kouči, Silvia a Tomáš, vás touto náročnejšou cestou budú radi sprevádzať!

1. Cvičenie: Pripusťte si k sebe chyby, ktoré ste spravili a nešpárajte sa v nich

Premýšľajte, čo vás stále trápi, keď ste niečo urobili, a napíšte si 3 veci, ktoré ste sa z nich naučili a môžete uviesť do praxe. Mnoho ľudí sa v nich stále utápa alebo si nevedia priznať vinu, pretože by to mohlo ohroziť ich sebahodnotu. Ale také myslenie vie ešte viac človeka ponechať v minulosti so starým pohľadom na seba samého. Akceptujte minulé rozhodnutia, aby ste sa mohli posunúť dopredu a dovoliť si byť otvorení a pružní. A aby ste spoznali dôvody vašich neúspechov, pretože iba tak môžeme vziať zodpovednosť za seba a prijímať nové skúsenosti.

2. Cvičenie: Spoznajte vaše obranné mechanizmy

Možno bude toto nudná a ťažká úloha, ale je to práve tá, ktorá odhaľuje to, že niekedy si sami klameme. Znova sa vráťte k udalosti, za ktorú sa hanbíte či cítite vinu a rozmýšľajte nad detailmi, čo sa stalo. Najviac sa sústreďte na to či sa vám do toho chce alebo nechce, čo za vety si práve hovoríte? Premýšľajte práve o týchto reakciách, ktoré sa k danej úlohe vzťahujú. Aké spôsoby využívate, aby ste odvrátili pozornosť? Niektorým prišlo: „Dosť som sa ponáhľal.“ „Ale to nebola moja chyba.“ „Urobil som všetko, čo som mohol.“ Musíte poznať vaše tendencie obranných mechanizmov v náročných situáciách a bojovať s nimi, keď chcete byť viac autentickí.

3. Cvičenie: Technika riešenia problémov: Pýtajte sa 5x prečo?

1. Popremýšľajte, čo vám za posledný mesiac dobre nevyšlo (pohovor, prezentácia, spor s partnerom). Aký bol dôvod?

2. Znova si položte tú istú otázku a hľadajte inú odpoveď, iné dôvody.

3. Znova sa pýtajte na iné dôvody a ďalej prečo práve ten dôvod, až po minimálne 5 dôvodov. Vtedy by ste už mali poznať uspokojivý dôvod, ktorý väčšinou odhalí defenzívne odpovede pred ním.

- takto sa dostávate hlbšie a hlbšie k pravde. Joseph takto ľahko zistil, prečo jedna jeho hodina na univerzite nebola až tak dobrá. Prvá defenzívna odpoveď mnohých učiteľov je, že študenti nemali záujem, čo by považovali za príčinu a ďalej by nepátrali, že prečo naozaj. Ale on sa snažil zo seba „vymáčknuť“ pravý dôvod práve touto technikou. Zistil, že to bolo pre to, že dobre nepredstavil tému. Prečo? Pretože sa nedostatočne pripravil. Z akého dôvodu? Pretože tá téma nejako obzvlášť nezaujímala práve jeho.

5. Cvičenie: Otvorte sa novým informáciám

Ktoré z týchto tvrdení vás pravdivo vystihuje? 1. Vážim si príležitosti, kedy sa môžem o sebe niečo dozvedieť. 2. Som schopná prijať svoje zlyhania a rada sa z nich učím. 3. Som schopná prijímať pochvalu aj kritiku.

- čím viac ich je, tým viac ste schopní hľadať a brať zodpovednosť za to, čo o sebe zistíte. Čo vás na druhej strane brzdí k tomu, aby ste praktizovali tvrdenia, s ktorými nesúhlasíte?

6. Cvičenie: Zamyslite sa nad zrnkom pravdy

Niekedy nám človek povie také veci, ku ktorým sa postavíme hneď útočne. Napríklad kamarátka vám povie, aby ste si dali pozor na nového milenca, lebo to a to, no obrátite sa proti nej. Alebo vás kolega upozorní sa novú prácu, na ktorú sa nehodíte, ale vás motivuje vyšší plat, a poviete si, že len závidí. Alebo vás za chrbtom niekto skritizuje, no zraní vás to a urazíte sa. Zisťujte práveže, či je tam predsa len nejaký kúsok pravdy na tom, čo hovoria.

7. Cvičenie: Získajte dôveru v to, že ste schopní veci urobiť

Hlavne v tomto korona čase máme pocit, že sme uviazli na mieste. Ale keď sa pozrieme späť na život, zistíme, že sa v skutočnosti meníme a rastieme. Preskúmajte zážitok dávnej minulosti, ktorý bol veľmi náročný a stresujúci. Čo ste sa dozvedeli o vašich charakterových stránkach na základe toho, čo sa stalo? Vedeli ste doteraz o nich? Cítite sa teraz o niečo múdrejší?

8. Cvičenie: Je ráno, pozeráte sa do zrkadla a pýtate sa: „Pokiaľ by bol teraz môj posledný deň života, chcela by som robiť, čo sa chystám robiť?“

Ak by bola niekoľko dní za sebou odpoveď nie, viete, že musíte niečo zmeniť. Ak cítite, že niekedy robíte, čo chcete a niekedy nie, je to len zrkadlom, čo máte vypustiť alebo čo iba trochu pozmeniť a čo ponechať. J Fakt smrteľnosti zasahuje naše očakávania aj ambície, či obavy a vytvára celkovú perspektívu o našom živote, ale vie aj navodiť väčšiu túžbu niečo zmeniť.

9. Cvičenie: Spíšte si vlastnú víziu

Možno ste videli film Jerry Maquire, ktorý sa vzdal veľkých zárobkov, lebo nerobil, čo chcel a tak si napísal nový manifest svojho života. Štáty a organizácie majú vlastné programy, ktorými sa riadia. Aj my máme vlastné programové prehlásenia, ktoré ale nie sú mnohokrát v súlade s tým našim detským vnútrom, tými naozajstnými vnútornými hodnotami, ktorými by sme sa radšej riadili. Teraz máte príležitosť premýšľať hlboko v sebe a nájsť vaše hodnoty a celkový životný zámer. Príkladné hodnoty ženy oddanej rodine: „Cením si spoločné nažívanie s ostatnými. Zameriavam sa na to, aby som niečo znamenala v živote ľudí, na ktorých mi záleží.“  Jej ciele: pomôcť deťom, aby si našli vlastnú cestu životom; pracovať iba tak, aby bola schopná podporovať svoju rodinu, ale aby ju práca nepohlcovala a neodvádzala od rodiny.

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.