Ako aktivita zabíja stres II.

07.09.2020

V predošlom článku sme sa v skratke venovali niektorým negatívnym vplyvom, ktoré stres prináša do našich životov, do nášho organizmu. V ďalšej časti sa pozrieme na to, ako môžeme utlmiť stres z procesu biológie.

Vedeli ste, že človek prežíva stres na 4 rôznych úrovniach? Prežívame ho na úrovni biologickej a chemickej, čiže v jednotlivých procesoch nášho organizmu. Ďalej mentálne a emocionálne, čo ovplyvňuje naše myšlienky, vieru, presvedčenia a pocity. Tretia úroveň je duchovná, alebo jednoducho povedané, je v našom zmysle spojená s tým, čo je väčšie. A napokon stres prežívame aj na štrukturálnej úrovni, v našich kostiach a svaloch. Je však zaujímavé, že telo vlastne nerozlišuje, či ide o reálnu hrozbu alebo len predstavu, či dokonca pozitívny stres. A tak všetky situácie, ktoré vzbudzujú strach, obavy, očakávania, ľútosť, paniku ľahko vyvolajú stresovú reakciu. A preto je dôležité vedieť si so stresom jednoducho poradiť.

Verím, že už ste si vybrali pre vás tú najlepšiu aktivitu, ktorá zabíja stres a zaradili ste ju do svojich bežných dní. A dnes sa pozrieme bližšie na dýchanie. Jednoduché dýchacie cvičenia či techniky, ktoré dokážu rýchlo priniesť úľavu od stresu.

Správne dýchanie nám pomáha prekysličiť nielen mozog a všetky jeho závity, ale skutočne aj každú bunku v našom organizme. A tie sa nám všetky ochotne poďakujú dobrou náladou a energiou. Tu sa k tomu ponúka hneď pripojiť krásnu dlhú prechádzku v prírode, ktorá už aj samotná ponúka výborný relax a dobitie batérií. Avšak počujem vás, na to si nájdeme čas tak maximálne cez víkend, že? Pozrime sa teda na jednoduché techniky „predýchania“, ktorými si vieme priniesť  úľavu vo vypätých situáciách. Odbúrať negatívne myšlienky a stresory a sústrediť sa s pokojom, sebavedomím a rozvahou na potrebnú úlohu. Akákoľvek úloha to práve je – či správna odpoveď na nepríjemnú kritiku, pokojná reakcia na vzdorovité dieťa, otvorenie významnej témy v komunikácii s vašou rodinou, príprava veľkej oslavy, náročná prezentácia, ktorú ste mali mať hotovú už pred hodinou alebo aj vedenie kurzu či strategickej porady s podriadenými.

3 obľúbené techniky dýchania pre úľavu od stresu:

  1. Nadýchnite sa zhlboka (myslím tým poriadne zhlboka) a počítajte do desať. Pri počítaní pomaly vydychujte. Môžete pri tom aj zatvoriť oči a reálne si predstavujte, ako to napätie odchádza z vášho tela. Prípadne si skúste aj prehrávať v mysli obľúbenú melódiu, predstavte si príjemný zážitok či obľúbené miesto, alebo sa skúste aspoň usmiať (aj keď zatiaľ možno len nasilu, účinok sa dostaví, vyskúšajte). Niekedy postačí len jedno takéto nadýchnutie a dokážeme reagovať s rozvahou a pokojnou mysľou. Inokedy si to zopakujte kľudne aj trikrát po sebe.
  2. Hlboký nádych a výdych nosom. Sústredene. Toto jednoduché cvičenie prináša rýchle upokojenie a nadhľad. Pomôže získať sebavedomie k ďalšiemu kroku. Odporúčam aplikovať pravidelne, predtým ako odpoviete na rozhnevaný email, alebo komukoľvek na otravné otázky. A možno aj pred zdvihnutím telefónu...záleží kto volá. J
  3. Dýchanie do štvorca – alebo takzvaný „box breathing“. Je to neuveriteľne účinná technika, ktorú tu nesmieme vynechať.  Metóda spočíva v rovnako dlhom nádychu, zadržaní dychu, výdychu a opäť zadržaní dychu. Poďme na to spolu. Ak je to možné, posaďte sa a môžete si počas dýchania napríklad aj rukou kresliť akoby štvorec do vzduchu. Začnite hornou čiarou – nádych nosom a počítajte do štyri. Následne kreslite bočnú čiaru, počas toho dych zadržte opäť počítajúc do štyroch. Ďalšia – spodná čiara bude výdych, dva, tri, štyri a posledná, bočná čiara, dokreslíme štvorec, a dych zadržíme. Opäť počítame do štyroch. Krásne, však? Opakujte, až kým nepocítite úľavu.

Na záver ešte extra tip. K jednotlivým dýchacím cvičeniam si na pomoc zavolajte napríklad aj esenciálne oleje. Ich sila z prírody pomôže prekonať negatívne pocity a naštartovať pozitívne emócie. Upokojiť hnev, frustráciu alebo si aspoň spomenúť na niečo príjemné. A presne o to ide.

 

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.