Rok podľa vašich predstáv? Ako si naplniť svoje IKIGAI?

29.01.2021

Dokážete si naplniť ciele, ktoré ste si na tento rok stanovili? Ak žiadne ešte nemáte alebo máte v hlave chaos, tu sú praktické cvičenia, ako uskutočniť svoj zmysel života. Pre nájdenie toho, čo vám robí radosť je nevyhnutné spoznať samého seba. Ako vyzerá váš zoznam vecí, ktoré vám každodenne prinášajú radosť, aké sú vaše kvality a priority, vám vie s vašou pomocou odhaliť aj tento článok.

Úlohou tohto článku je predostrieť cvičenia, ktorými si môžete ľahko zorganizovať vaše ročné priania, predsavzatia alebo aktivity, ktoré  by ste radi chceli naplniť. Sú dobré preto, aby nezostali visieť len vo vašich mysliach, ale aby ste sa s vervou do nich pustili a mali motiváciu každé ráno vstať, ako hovorí aj japonská filozofia IKIGAI. Bude to taký hlbší ponor do toho, čo je pre vás zmyslom života. Spolupracovať môžete aj s článkom zo série efektivita môjho života: Praktické usporiadanie si času.
 
Úloha č. 1: Je poďakovať za veci v našom živote. Niekedy sa cítime nešťastí z toho, čo všetko nemáme a príliš na tom bazírujeme. Vďaka je ako taká modlitba, preto ak necítime vďačnosť za veci, ktoré už v živote máme, bude ťažké si pritiahnuť veci, ktoré by sme chceli mať. Nájdite si 3 veci, za ktoré ste úprimne veľmi vďační a povedzte si ich nahlas, pokojne aj v kruhu rodiny alebo priateľov.
 
Úloha č. 2: Určenie si priorít. Spoločnosť sa veľmi mení a s ňou aj pracovné nároky či oblasti. Kvôli klimatickej kríze bude vznikať niekoľko nových miest a my sa musíme prispôsobiť a hlavne hľadať odpovede na otázky, či robíme to, čo nás skutočne napĺňa a či nás naša práca naozaj baví.
 
Na papier si nakreslite tabuľku, ktorá bude mať 7 stĺpcov a toľko riadkov, koľko projektov, nápadov, možností máte pred sebou a tie si aj pod seba napíšete. Do stĺpcov vedľa seba si napíšte nadpisy: “1. Názov projektu” ;“2. To čo ma baví”; “3. To v čom som dobrý/á (ako veľmi som v danej oblasti dobrá/ý)“ ;“4 . To čo svet potrebuje (ako veľmi danú vec svet potrebuje?)” ;“5. To čo mi prinesie financie (prinesie mi daná činnosť financie?)“; “6. Efektivita (ako efektívny je z hľadiska vloženej energie a času daný nápad)” Niekedy totiž stačí málo energie a času na to, aby sme dostali výsledok, niekedy zas vynaložíme energie množstvo a efekt je menší. 10 bude znamenať hodnotu, kedy stačí minimum energie na dosiahnutie želaného výsledku.   “7. Výsledok”. Do 2. až 6. stĺpca si ku každému nápadu napíšte hodnotu od 1 po 10 (vyššie číslo je vyššia hodnota) odpovedajúcu na dané otázky v každom stĺpci.  V poslednom stĺpci (7. výsledok) spočítame čísla v každom riadku a dostaneme výslednú hodnotu. Podľa toho, aké nám vyšli hodnoty si zostavíme rebríček. Projekty/nápady s vyššou číselnou hodnotou majú spravidla vyššiu pravdepodobnosť na úspech, to znamená, že je dobré sa zameriavať skôr na tie.
Marguš, M. (2021)
 
Úloha č. 3: Keď už máte rozhodnuté to, čomu sa chcete venovať, teraz si rozdelíte energiu tak, aby ste mali na všetko čas, a aby žiadna zo životných oblastí nebola zanedbaná. Pretože v živote sa nevenujeme len práci alebo svojmu poslaniu, ale aj rodine, oddychu a svojim záľubám.
 
Vedľa seba si rozpíšeme svoje priority. Najprv stačí heslovite, ako napríklad: práca, poslanie, štúdium, rodina a vzťahy, koníčky (je to to isté ako pavúčik v článku praktické usporiadanie si času). Potom ku každej priradíme všetko, čo do toho pre nás spadá. Napríklad pre mňa som prvou prioritou „JA“, kde spadá šport, zdravá strava, vzťahy, meditácie, ... Pod prácu som si dala: štúdium, písanie, stáž, a celkovo projekty, pre ktoré som sa tento rok rozhodla v druhej úlohe. Zavrieme si oči a skúsime pocitovo k daným prioritám priradiť % číslo. Dokopy by nám všetky % mali dať hodnotu 100%. Podľa toho si efektívne rozdeľujte čas tak, aby ste všetky napĺňali, stíhali a aby žiadna netrpela na úkor druhej.

Úloha č. 4: Vytvorte si pre tento rok vašu osobnú nástenku, kde si obrázkami vizualizujete všetko to, na čo ste doteraz úlohami prišli. Posilníte tým obraz samého seba. Vizuálne znázornenie našich cieľov je dôležitejšie, akoby sme si mysleli. Niekoľko štúdií dokázalo napríklad to, že pri športovcoch je vizualizácia cvičenia pre svaly skoro rovnako efektívna, ako samotné cvičenie.


Túto mapu prianí si ľahko vyrobíte z nejakého veľkého kusu kartónu alebo pozliepaných tvrdých výkresov vo veľkosti asi A2-A1. Na internete alebo v časopisoch si vyhľadajte obrázky, ktoré vystihujú tie vaše projekty a nápady na tento rok, vaše koníčky a všetko to, čomu sa chcete venovať. Môže to byť napr. obrázok vášho ideálneho domu, yogová pozícia, príroda, alebo aj peniaze, fotka vášho priateľa/ľky, s ktorým chcete zlepšiť váš vzťah. Fantázií a pocitom sa medze nekladú, preto si tam kľudne môžete pridávať aj rôzne citáty alebo kresby. Je to naozaj zábavné a tiež príležitosť k tomu zistiť, ako sa cítime keď si predstavíme, že sme svoje ciele už dosiahli. Dajte si ju na stenu alebo na miesto tak, aby ste ju mali denne na očiach. V priebehu roka si ju samozrejme, môžete aj meniť podľa toho, ako sa vaše túžby menia a ciele vyvíjajú.

Úloha č. 5: Tak a teraz ste vašu sebareflexiu dokončili. Ak ste sa dostali až sem, gratulujeme. Každá dokončená úloha potrebuje nejakú odmenu, ktorá nás poteší. Teraz je čas buď na meditáciu alebo vizualizáciu si toho vášho úspešného roka, ktorý ste si práve rozdelili. Môžete to osláviť aj v kruhu priateľov alebo rodiny pri pohári vína, filme alebo prechádzke v prírode.

Prajeme vám to, aby každý váš deň v roku bol úspešný a dokázali ste tak naplniť ciele a priority, ktoré ste si stanovili!

Súvisiace kurzy

Neboli nájdené žiadne záznamy.